Dawid Gralik – blog historyczny

2 czerwca 2018

Ankieta „Gry wideo a wiedza historyczna” – wyniki

Opublikowano: 02.06.2018, 20:56

W dniach 1 maja – 1 czerwca 2018 r. została przeprowadzona przeze mnie ankieta dotycząca korelacji gier wideo i wiedzy historycznej, a jej wyniki pozwolą na stworzenie artykułu. Serdecznie dziękuję wszystkim respondentom za udział w badaniu. Poniżej prezentuję wyniki ankiety.  

Płeć badanych
– mężczyźni – 84% (158)
– kobiety – 16% (30)

Wiek badanych
– mniej niż 18 lat – 6,9% (13)
– 18-25 lat – 59,6% (112)
– 26-40 lat – 30,9% (58)
– 41-60 lat – 2,7% (5)

Wykształcenie badanych
– zawodowe – 0,5% (1)
– podstawowe – 4,3% (8)
– średnie – 42,6% (80)
– wyższe 52,7% (99)

Czy Pana/i wykształcenia ma związek z naukami historycznymi?
– tak – 68,6% (129)
– nie – 31,4% (59)

Czy Pan/i gra w gry wideo?
– tak, często – 55,9% (105)
– tak, czasami – 31,9% (60)
– nie, ale grałem – 8% (15)
– nie wcale – 4,3% (8)

Jeśli tak to w jakie gatunki Pan/i gra?
– przygodowe/akcji – 36,7% (69)
– FPS – 32,4% (61)
– strategiczne – 77,7% (146)
– RPG – 59,6% (112)
– MMO – 19,1% (36)
– inne – 20,2% (38)
– nie dotyczy – 4,3% (8)

Czy kupując gry wideo zwraca Pan/i uwagę na ich fabularne osadzenie w przeszłości?
– zawsze – 11,2% (21)
– często – 38,8% (73)
– czasami – 37,2% (70)
– wcale – 7,4% (14)
– nie dotyczy – 5,3% (10)

W jakim stopniu Pana/i zdaniem gry wideo osadzone fabularnie w przeszłości odwzorowują realia historyczne?
– bardzo dobrze – 1,1% (2)
– dobrze – 28,2% (53)
– średnio – 48,9% (92)
– słabo – 10,1% (19)
– bardzo słabo – 2,1% (4)
– trudno powiedzieć – 9,6% (18)

Czy w Pana/i odczuciu twórcy gier starają się możliwie dokładnie trzymać się wybranych realiów historycznych?
– tak, jest to dla nich najważniejsze – 0,5% (1)
– tak, na ile jest to możliwe – 34,6% (65)
– nie, wybierają elementy pasujące im do koncepcji – 56,4% (106)
– nie, świadomie fałszują historię – 1,6% (3)
– trudno powiedzieć – 6,9% (13)

Gry/serie gier najlepiej odwzorowujące realia historyczne to…
– Europa Universalis – 42
– Total War – 25
– Assassin’s Creed – 7
– Crusader Kings – 30
– Hearts of Iron – 20
– Kingdom Come – 28
– Call of Duty – 5
– Civilization, Company of Heroes, Medal of Honor – po 4
– Victoria – 7
– Mount and Blade – 3
– Age of Empires – 2
– Twierdza, Brothers in Arms, Red Orchestra, Verdun, War Thunder, Valiant Hearts, World of Tanks, Kozacy, Steel Divion – po 1
– gry niehistoryczne – Skyrym, Wiedźmin, This War of Mine – po 1

Czy Pana/i zdaniem gry wideo wpływają na wiedzę historyczną Polaków?
– zdecydowanie tak – 15,4% (29)
– raczej tak – 50% (94)
– raczej nie – 21,3% (40)
– zdecydowanie nie – 6,4% (12)
– trudno powiedzieć – 6,9% (13)

Czy Pana/i zdaniem gry wideo pozytywnie wpływają na wiedzę historyczną Polaków?
– zdecydowanie tak – 6,4% (12)
– raczej tak – 37,8% (71)
– raczej nie – 18,6% (35)
– zdecydowanie nie – 8,5% (16)
– trudno powiedzieć – 28,7% (54)

Czy Pan/i zdaniem gry wideo będą miały w przyszłości większy wpływ na wiedzę historyczną Polaków niż obecnie?
– zdecydowanie tak – 21,3% (40)
– raczej tak – 42,6% (80)
– raczej nie – 17% (32)
– zdecydowanie nie – 2,7% (5)
– trudno powiedzieć – 16,5% (31)

Czy Pana/i zdaniem gry wideo mogą być wykorzystywane jako pomoc dydaktyczna do nauki historii w szkołach?
– zdecydowanie tak – 30,3% (57)
– raczej tak – 36,7% (69)
– raczej nie – 14,9% (28)
– zdecydowanie nie – 9,6% (18)
– trudno powiedzieć – 8,5% (16)

Czy Pana/i zdaniem polskie władze powinny wspierać powstawanie i promocję gier traktujących o historii Polski?
– zdecydowanie tak – 33% (62)
– raczej tak – 28,7% (54)
– raczej nie – 16% (30)
– zdecydowanie nie – 13,8% (26)
– trudno powiedzieć – 8,5% (16)

Moim zdaniem gier osadzonych fabularnie w historii Polski jest obecnie…
– za dużo – 0,5% (1)
– za mało – 70,7% (133)
– w sam raz – 9% (17)
– trudno powiedzieć – 19,7% (37)

Gdyby miała powstać wysokobudżetowa gra wideo o dziejach Polski powinna ona być osadzona w…
– średniowiecze – 44,9% (84)
– RON – 66,3% (124(
– powstania – 24,6% (46)
– międzywojnie – 21,9% (41)
– II wojna – 31,6% (59)
– PRL – 11,2% (21)
– inny okres – 5,3% (10)
– brak zdania – 4,8% (9)

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.